Ce ar trebui sa stiti despre copilul dumneavoastra

Miscare si invatare

Cu mult inainte ca cercetarile din zilele noastre sa "descopere" ca miscarea activa (opusa miscarii pasive pe care o presupune izolarea intr-un patut, tarc sau intr-un premergator) are un impact pozitiv semnificativ asupra procesului de dezvoltare prin care trece copilul, Maria Montessori a inteles importanta a exact aceleiasi relatii. Din observatiile ei asupra copiilor din primul sfert al secolului trecut, ea sustinea ca "... dezvoltarea mentala trebuie legata de miscare si trebuie sa depinda de ea." Si sustinea chiar ca "este nevoie ca activitatea copilului sa fie axata pe sarcini ce presupun miscari ale mainilor ghidate de intelect."

Ea a descoperit ca miscarea trebuie sa fie "... ghidata de intelect"; nu miscarea fara sens, ci cea cu scop.

Dupa studiul initial din 1963 elaborat de Held si Hein, multe alte domenii de cercetare au inceput sa exploreze impactul actiunii de insfacare si de tarare asupra dezvoltarii creierului bebelusilor. Aceste studii au aratat ca, cu cat copilul mic este mai activ in explorarea mediului cu mainile, cu atat este mai avansat in abilitatea de a percepe trasaturile obiectelor. Cercetari recente asupra maimutelor si oamenilor adulti au demonstrat de asemenea ca noi reactionam la lucruri cu care putem interactiona, iar in momentul cand bebelusii se intind sa apuce obiecte, observam ca ei au devenit capabili sa interactioneze cu mediul; cu cat se intind sa apuce mai devreme, cu atat mai repede li se maturizeaza abilitatile cognitive. Aceasta interactiune, s-a dovedit mai tarziu, a dus la cresterea interesului lor in a cunoaste lumea fizica din jur si de a impartasi experiente cu ceilalti.

Mai mult, cercetari recente sugereaza importanta miscarii cu scop, intentionate. Afirmatia facuta de Angeline Stoll Lillard dupa ce a dezvaluit simplu dovada in cartea sa este ca, "Miscarea cu scop, intentionata, pare sa fie asociata cu transformari neurologice; simpla miscare nu."

Sarcina noastra: sa-l ajutam pe copil sa se ajute singur

Exercitiul semnificativ presupune ca adultul sa se pregateasca pentru activitatile copilului, devenind astfel stapan pe directia miscarilor acestuia:

Cand abia s-a nascut, atarnati-i deasupra ceva frumos si mobil ce se misca usor la orice adiere, astfel ca ochii lui sa urmareasca conturul formelor abstracte si al culorilor.

Cand e putin mai mare, asigurati-i lucruri mobile la nivelul lui (un clopotel legat cu o funda, de exemplu) si de dimensiunea corecta pentru manutele lui, pentru a le apuca si a simti puterea incredibila a lui "pot sa fac singur!"

Cand isi dezvolta prinderea tip cleste in jurul a 9 luni, oferiti-i obiecte suficient de mici pentru a le tine si manipula pentru ca acest sprijin il va ajuta sa-si exerseze si sa-si perfectioneze noile achizitii in dezvoltare.

Cand are 18 luni, antrenati-l in activitati gospodaresti ce sunt usor de pregatit in casa, de exemplu, sa spele rosii, sa inlature frunzele ridichilor, sa felieze bananele, sa puna masa, sa ude plantele, sa umple masina de spalat, sa scoata vasele de la curatat. Asigurati-va ca sarcina e pe masura puterilor sale; cu cat acumuleaza mai multa experienta, cu atat mai complexe vor fi activitatile pe care va fi capabil sa le execute.

Bucuria copilului este de la sine inteleasa atunci cand il vedem realizand ceea ce adultul considera "treburi" prin casa. Asemenea activitati practice, folositoare il ajuta sa se simta (si chiar va deveni) un membru al familiei responsabil si de ajutor; el nici nu realizeaza ca fiecare astfel de oportunitate ii permite vietii sale intelectuale sa infloreasca pana la stadiul de "Gandesc si apoi fac".

Dar atentie,
- Respectati-i munca proprie

- Fiti observator si nu autor al muncii sale

- Fiti pregatit sa-l vedeti repetand aceeasi activitate de mai multe ori

"Observand copilul, devine evident ca dezvoltarea mintii sale are loc prin miscare... Observatii asupra copiilor din lumea intreaga ne confirma faptul ca un copil isi foloseste miscarile pentru a-si largi sfera de intelegere. Miscarea ajuta dezvoltarea mintii, si asta duce la noi trasaturi in miscarea si activitatile viitoare. Rezulta astfel ca avem de-a face cu un ciclu, pentru ca mintea si miscarea sunt parti ale aceleiasi entitati."

Emma Wong Singh

Gradinita Creative Minds